Array ( [type] => 8192 [message] => mysql_connect(): The mysql extension is deprecated and will be removed in the future: use mysqli or PDO instead [file] => /home/nasrblog/public_html/blog/tag.php [line] => 43 )  مجلس ايران- قطعنامه ۲۲۳۱ مجلس ايران- قطعنامه ۲۲۳۱

مرکز تحلیل و اخبار ایران

الاخبار: مجلس ايران خطاب به گروسي گفت مأموريتت پايان يافت

با پايان يافتن مهلت اجراي قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت در ۱۸ اكتبر جاري (۲۶ مهر) و خاتمه رسمي توافق هسته‌اي سال ۲۰۱۵ بحث‌ها درباره ماهيت روابط ميان ايران و «آژانس بين‌المللي انرژي اتمي» داغ شده است.

در همين راستا، نمايندگان دائم ايران، روسيه و چين در آژانس، ۲ روز پيش طي نامه‌اي مشترك به رافائل گروسي مديركل آژانس اعلام كردند كه مأموريت او در زمينه تهيه گزارش‌هاي مربوط به راستي‌آزمايي و نظارت بر برنامه هسته‌اي ايران، بر اساس تصميم شوراي امنيت، به پايان رسيده و او نبايد در اين زمينه اقدامي جديد انجام دهد.

به نوشته الاخبار، بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، كه تضمين‌كننده «برنامه جامع اقدام مشترك» (برجام) بود، مديركل آژانس موظف بود هر سه ماه يك‌بار گزارشي درباره چگونگي اجراي تعهدات ايران در چارچوب توافق به شوراي حكام ارائه دهد و سالي ۲ گزارش نيز براي شوراي امنيت سازمان ملل تهيه كند. اما از زماني كه ايران در سال ۲۰۱۹، در واكنش به خروج آمريكا از برجام، تصميم گرفت تعهدات خود را كاهش دهد — از جمله با افزايش سطح و درصد غني‌سازي اورانيوم و كاهش نظارت‌هاي آژانس — ماهيت گزارش‌هاي مديركل تغيير يافت و لحن آن‌ تندتر شد كه موجب بروز اختلاف ديدگاه ميان قدرت‌هاي غربي از يك سو و روسيه و چين از سوي ديگر درباره نحوه اجراي قطعنامه ۲۲۳۱ شد.

در اين گزارش آمده است : سه كشور اروپايي عضو برجام (بريتانيا، فرانسه و آلمان) با حمايت آمريكا، ماه گذشته زمينه بازگرداندن قطعنامه‌هاي قبلي شوراي امنيت عليه ايران را فراهم كردند. در مقابل، روسيه و چين اعلام كردند كه اين اقدام را به رسميت نمي‌شناسند و بنابراين با بازگرداندن تحريم‌ها عليه متحد خود، ايران، مخالف‌اند.

«در همين چارچوب، نامه مشترك سه كشور تأكيد كرده است كه مديركل آژانس از اين پس نبايد گزارش‌هاي دوره‌اي درباره برنامه هسته‌اي ايران ارائه دهد. قرار است شوراي حكام آژانس نشست بعدي خود را ۱۷ نوامبر آينده (۲۶ آبان) در وين برگزار كند.»

به نوشته الاخبار، گروسي اخيرا مدعي شد كه ايران «حدود ۴۰۰ كيلوگرم اورانيوم با غناي ۶۰ درصد در اختيار دارد» و فاصله كمي با توان ساخت سلاح هسته‌اي دارد. او هشدار داد كه اگر «ديپلماسي شكست بخورد»، احتمال توسل مجدد به زور عليه جمهوري اسلامي وجود دارد.

اين گزارش افزوده است : در ماه‌هاي گذشته، مقامات ايراني بارها گروسي را مورد انتقاد قرار داده‌اند، به‌ويژه به دليل گزارشي كه او پيش از جنگ ۱۲ روزه ارائه داد و به گفته تهران، زمينه‌ساز حمله به ايران شد. پس از پايان جنگ، مجلس شوراي اسلامي قانوني را با عنوان «تعليق همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي» تصويب كرد كه بر اساس آن، هرگونه همكاري ايران با آژانس منوط به تأييد شوراي عالي امنيت ملي شد. با وجود آنكه ايران با ميانجي‌گري مصر به توافقي جديد با آژانس درباره چارچوب همكاري رسيد، اما بازگشت تحريم‌هاي بين‌المللي عليه جمهوري اسلامي عملا اين توافق را لغو كرد و در حال حاضر نيز هيچ‌يك از بازرسان آژانس در ايران حضور ندارند.

در اين رابطه، محمدباقر قاليباف، رئيس مجلس شوراي اسلامي، روز گذشته نامه مشترك سه كشور را «نماد همبستگي راهبردي ميان سه قدرت بزرگ» دانست و تأكيد كرد كه «پايان اعتبار قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت به معناي پايان ماموريت مديركل آژانس در زمينه گزارش‌دهي و نظارت بر اجراي برنامه هسته‌اي ايران است».


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1404/8/5 ساعت: ۲۰ توسط:iranfocushub :

الاخبار: مجلس ايران خطاب به گروسي گفت مأموريتت پايان يافت

با پايان يافتن مهلت اجراي قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت در ۱۸ اكتبر جاري (۲۶ مهر) و خاتمه رسمي توافق هسته‌اي سال ۲۰۱۵ بحث‌ها درباره ماهيت روابط ميان ايران و «آژانس بين‌المللي انرژي اتمي» داغ شده است.

در همين راستا، نمايندگان دائم ايران، روسيه و چين در آژانس، ۲ روز پيش طي نامه‌اي مشترك به رافائل گروسي مديركل آژانس اعلام كردند كه مأموريت او در زمينه تهيه گزارش‌هاي مربوط به راستي‌آزمايي و نظارت بر برنامه هسته‌اي ايران، بر اساس تصميم شوراي امنيت، به پايان رسيده و او نبايد در اين زمينه اقدامي جديد انجام دهد.

به نوشته الاخبار، بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱، كه تضمين‌كننده «برنامه جامع اقدام مشترك» (برجام) بود، مديركل آژانس موظف بود هر سه ماه يك‌بار گزارشي درباره چگونگي اجراي تعهدات ايران در چارچوب توافق به شوراي حكام ارائه دهد و سالي ۲ گزارش نيز براي شوراي امنيت سازمان ملل تهيه كند. اما از زماني كه ايران در سال ۲۰۱۹، در واكنش به خروج آمريكا از برجام، تصميم گرفت تعهدات خود را كاهش دهد — از جمله با افزايش سطح و درصد غني‌سازي اورانيوم و كاهش نظارت‌هاي آژانس — ماهيت گزارش‌هاي مديركل تغيير يافت و لحن آن‌ تندتر شد كه موجب بروز اختلاف ديدگاه ميان قدرت‌هاي غربي از يك سو و روسيه و چين از سوي ديگر درباره نحوه اجراي قطعنامه ۲۲۳۱ شد.

در اين گزارش آمده است : سه كشور اروپايي عضو برجام (بريتانيا، فرانسه و آلمان) با حمايت آمريكا، ماه گذشته زمينه بازگرداندن قطعنامه‌هاي قبلي شوراي امنيت عليه ايران را فراهم كردند. در مقابل، روسيه و چين اعلام كردند كه اين اقدام را به رسميت نمي‌شناسند و بنابراين با بازگرداندن تحريم‌ها عليه متحد خود، ايران، مخالف‌اند.

«در همين چارچوب، نامه مشترك سه كشور تأكيد كرده است كه مديركل آژانس از اين پس نبايد گزارش‌هاي دوره‌اي درباره برنامه هسته‌اي ايران ارائه دهد. قرار است شوراي حكام آژانس نشست بعدي خود را ۱۷ نوامبر آينده (۲۶ آبان) در وين برگزار كند.»

به نوشته الاخبار، گروسي اخيرا مدعي شد كه ايران «حدود ۴۰۰ كيلوگرم اورانيوم با غناي ۶۰ درصد در اختيار دارد» و فاصله كمي با توان ساخت سلاح هسته‌اي دارد. او هشدار داد كه اگر «ديپلماسي شكست بخورد»، احتمال توسل مجدد به زور عليه جمهوري اسلامي وجود دارد.

اين گزارش افزوده است : در ماه‌هاي گذشته، مقامات ايراني بارها گروسي را مورد انتقاد قرار داده‌اند، به‌ويژه به دليل گزارشي كه او پيش از جنگ ۱۲ روزه ارائه داد و به گفته تهران، زمينه‌ساز حمله به ايران شد. پس از پايان جنگ، مجلس شوراي اسلامي قانوني را با عنوان «تعليق همكاري با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي» تصويب كرد كه بر اساس آن، هرگونه همكاري ايران با آژانس منوط به تأييد شوراي عالي امنيت ملي شد. با وجود آنكه ايران با ميانجي‌گري مصر به توافقي جديد با آژانس درباره چارچوب همكاري رسيد، اما بازگشت تحريم‌هاي بين‌المللي عليه جمهوري اسلامي عملا اين توافق را لغو كرد و در حال حاضر نيز هيچ‌يك از بازرسان آژانس در ايران حضور ندارند.

در اين رابطه، محمدباقر قاليباف، رئيس مجلس شوراي اسلامي، روز گذشته نامه مشترك سه كشور را «نماد همبستگي راهبردي ميان سه قدرت بزرگ» دانست و تأكيد كرد كه «پايان اعتبار قطعنامه ۲۲۳۱ شوراي امنيت به معناي پايان ماموريت مديركل آژانس در زمينه گزارش‌دهي و نظارت بر اجراي برنامه هسته‌اي ايران است».


برچسب:
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: <~PostRate~>
بازدید: <~PostViwe~>

+ نوشته شده: 1404/8/5 ساعت: ۲۰ توسط:iranfocushub :